Suomen Yksipyöräilijät.

Metusalem Helsingistä ilmoittautuu:

Nimi: Petri Riihikallio
Asuinpaikka: Helsinki
Ikä: 41 vee
Harrastanut: Aloitin toukokuussa '07
Millaista yksipyöräilyä: Horjuvaa
Miksi harrastan, tavoitteet: Taittaa työmatka ehjin nahoin jonain päivänä. Free mount onnistui ekan kerran tällä viikolla, eli hidasta kehitystä on havaittavissa. Pidän uuden opettelusta ja osasin jo ajaa neli-, kolmi- ja kaksipyöräisellä, joten tämä on aika johdonmukainen jatko.
Pyörät: Merkitön 20" ja Pashley Muni 26"
(http://unicycling.org/roster/index.php?country=finland)

Helsingissä ei juuri 1pyöräilijöitä näy, missähän luuraavat? Minä sentään kävelen koiran perässä eteläisiä kaupunginosia ristiin rastiin päivittäin. Itse käyn lenkeillä Kaivopuistossa/Merisataman rannassa, mutta iltasella kun on vähemmän liikkuvia maaleja esteenä. Satunnaisten vastaantulijoiden ilmeistä päätellen hekään eivät ole ennen moista touhua nähneet.

Saksasta tilasin 24" Qu-ax:in. Halpa hinta tuntui kostautuvan siinä, että pari kertaa päälykumi on alkanut omia aikojaan pullistumaan pois paikaltaan. Paineella ei tuntunut olevan vaikutusta, se vaan on jotenkin liian iso.:frowning:
Pystyssäpysymisen oppiminen vei sorapihalla reilusti aikaa, ja kun eka kerran pääsin asfaltille kokeileen, niin fiilis oli lähinnä, että näin helppoako tää onkin. Ja sitte taas soralle hakeen haastetta :sunglasses:

Itsellä sama homma oli tuon 20" Dodgerin kanssa. Ei kumi meinaa pysyä kunnolla paikoillaan, kalliimpien ja parempien pyörien kanssa ei ole koskaan ollut tuota ongelmaa.

Kohta puoliin saattaa sielläkin näkyä muutama kun kaksi kaveria lähtevät opiskelemaan sinne helsingin suunnalle ja molemmat omistavat pyörät ja osaavat ajaa, tosin vähille on laji jääny niilläkin viime aikoina. Mut ehkäpä ne uusilla mestoilla taas vaivautuu hyppäämään satulaan.

Nimi: Herkko Raivonen
Vuosimallia 92-
Asuinpaikka: jämsänkoski
Kalusto: Qu-Ax luxus white 20’’

Elikkäs olen ihan aloittelija pyöräilijä kun viikon (20.8.07 pyörän sain) olen kyseistä lajia harrastanut, mutta päivässä saattaa matkaa tulla jo 10km. Meno on aika epävarmaa mutta kyllä se siitä korjaantuu.

teretulemast foorumille. onko paljo tullu ajettua?

Kiitos. ajettua tuolla on nyt varmaan tullut 70-80 km : ) mutta kai sitä kohtapuoliin pitäisi uusi pyörä hommata ; )

No moro vaa juu

Elikkäs…
Jere Nokkonen on nimi ja porissa poljen. Valitettavasti ei paljoo muita lajin harrastajia täälläpäin näy. Ei siis yhtään. Ikää tulee tossa tammikuussa kertyneeks 18 vuotta ja tän vuoden huhti-toukokuun taitteesta asti oon ton lelun kans pelleilly. Perusasioita vaa treenaillu tossa kadulla ja tässä muutama päivä takaperin tuli kokeiltuu hyppyjä, mut eipä meinaa pyörä kestää, että eiku järeempää hankkimaa. :smiley:

Ja sen verran vois lisätä, että pyörä on 20" merkitön lelu. :stuck_out_tongue:

Itäisen Helsingin metsistä saattaa joskus löytyä yksi tai kaksi. Vuosaaressa on hyviä pätkiä.

pittää tämäki herättää henkiin ko näyttää olla aika hiljasta.

zewski, ookko ajellu ja ookko ostamassa järeämpää kalustoa?

Ajattelin just ihan samaa, että kuollutta on. Mutta siis…oon juu uutta ostamassa, mut säästeliäänä kaverina se ei helppoa ole, maksaa niin maan prkleesti. Ja toine ongelma on, että ostaako 24" vai 20" oikee pirun isolla renkaalla. Tarkotuksena olis pystyä pelleilemään kaikkea trial tyyppistä mut kuitenki ajelemaan jonkunnäkösiä matkoja. :slight_smile: olisko vinkkejä.

Ostahhan 24" suht pitkillä kammilla tai 20" (19") 125-137 mm kammilla. Itellä on 24" ja 20" KH. Pienemmällä on helpompi tehä kaikennäkösiä temppuja, isommalla ajaa paremmin matkoja. Trialia pystyy ajamaan ihan hyvin molemmilla.

ainaha se on parempi ajjaa matkaa mitä isompi rengas on. sit ainaski streettiin käy hyvin 20". mut onko joku merkki mitä oot miettiny?

Ei oo mitää erityistä mielessä, joku laadukas kuitenkin, ettei sitte tarvis vähään aikaan ostaa. :stuck_out_tongue:

Mitä pyörää suosittelisitte tälläiselle 100kg järkäleelle joka on jo kesästä asti ajanut ja haluaa oppia uusia juttuja. Elikkä sellainen pyörä olisi hankinnassa jolla voisi ajaa jtn muutaman kilometrin matkoja ja heittää myös pientä trikkiä.?

Niinku aikasemmin jo kerkesin sanoa. Pienemmällä on helpompi tehä temppuja, isommalla ajaa paremmin matkoja. 100 kiloista kestää vallan mainosti trial pyörät ja MUnit. Ite oon kyllä ajanu kerran yli 10 kilometriä tolla 20 tuumasellaki, mutta kyllä 24" on huomattavasti nopeampi.

mutta jos ihan streettemppuja haluaa opetella nii kannattaa olla 20" mutta sillä on aika hikistä ajella matkaa. jos oikeesti haluaa pitempiäki matkoja enemmänki ajella niin kannattaa olla reilusti isompi sitte

Nii. Jos rahat riittää, niin osta 20 tuumanen ja 29 tai 36 tuumanen pyörä. Esimerkiks 24" KH:n hinnalla (429 € Municycle.comissa) saat 20" Nimbus ISIS trialpyörän (249 €) ja 29" Qu-ax Crossin (199 €). Parilla kympillä menee yli tuosta KH:sta.

Kaippa minä nyt aluksi streettiä aloittelen ajamaan. Onko netissä mitään sivustoa jossa kerrottaisiin tempuista yms.?

Yleistä tietoa streetistä ja temppujen selityksiä:


Neuvoja ja vinkkejä streettitemppuihin:
http://www.freewebs.com/andrewcarter/street.htm
Crankflip tutorial:
http://unicycle.tv/video/398-CrankflipTutorial

Ja viimeseksi vielä oma suomenkielinen sähellys wikipediaan streetistä ja tempuista. http://fi.wikipedia.org/wiki/Street-yksipyöräily