race-eenwieler

hooi, ik ben Marjolijn en ben 13 jaar.
ik ben van plan om een race-eenwieler te kopen, maar omdat ik een 36 inch wel erg duur en groot vind kies ik voor een 29 inch, maar mijn vraag is: kan is een 29 inch eenwieler ook geschikt als race eenwieler? En is dat een geschikte maat voor als je 1.65 m bent??

alvast bedankt voor antwoorden;)
gr Marjolijn.

Heey lijntjesov je hebt meer kans van slagen voor een goed antwoord op forum.eenwiel.nl

Dit nederlandse forum word bijna niet gebruikt en het forum van eenwiel.nl wel.
succes alvast met eenwieleren;)
En de 29 inch is aardig geschikt voor het racen alleen word dit niet veel in nederland gedaan voor meer informatie ga ma naar het forum:D

Groetjes Sander

Ik zag deze vraag nog niet op eenwiel.nl (keek even, na Sander’s antwoord) dus antwoord maar hier.

Als je 1.65 m bent pas je prima op een 29". Volgens mij kan je ook wel op een 36" maar die is wel duurder en zoals je zegt ook erg groot.

Wat wil je eigenlijk gaan racen? Met een 36" ben je in principe sneller dan met een 29", dus als beide in een race zijn toegestaan kun je beter een 36" rijden als je wil winnen. Maar voor sommige races is een 29" heel geschikt. In de Düsseldorf marathon bijvoorbeeld (eerstvolgende is op 2 mei 2010) is de “standaard-klasse” een maximale bandmaat van 28x1.75". Met een 36" kom je daar in de unlimited klasse. Oeps, maar je bent 13… voor Düsseldorf moet je 16 zijn :frowning:

En dan heb je ook nog de IUF standaard klasse, die zijn 24" met nog bepaalde eisen aan crank lengte enzo. Die worden op officiële kampioenschappen gebruikt, zoals UNICON, voor afstanden van 100 m tot 10 km. Die heten ook “race-eenwieler”. Een bekend voorbeeld af-fabriek is de Qu"-ax Race".