NIEUW werelduurrecord

Vrijdag 9 juni 2006 om 13.00 uur heb ik (Dustin Schaap) mijn allereerste poging op het werelduurrecord gedaan op de wielerbaan van Sportpaleis Alkmaar. Van plan om het record van Ken Looi dat op 25.600 meter in één uur stond te breken ben ik van start gegaan, ik had meteen al een gevoel dat het zou lukken, in het begin hield ik mij een beetje in en alles ging gemakkelijk af, volgens mijn fietscomputer reed ik een gemiddelde van 27km/h en dat had ik nooit kunnen hopen op een 36” wiel. 45 minuten in de race was mijn gemiddelde snelheid zelfs boven de 27km/h, namelijk 27.2km/h, vol zelfvertrouwen begon ik aan nog een rondje. Mijn vader Frido Schaap die samen met de journalist Kasimir den Hertog de ronden aan het tellen en klokken was riep opeens enthousiast dat ik al op ronde 100 zat. Ik was verast dat ik na 46 minuten pas op de 100 ronden zat, aangezien dat zou betekenen dat ik een gemiddelde van onder de 25km/h zou hebben. Met nog 14 minuten op de klok ben ik als een gek gaan rijden met ronden van 28-29km/h, met de gedachte in mijn achterhoofd dat ik het record deze dag niet zou breken. In de laatste 5 minuten heb ik mij totaal voor het record gegeven en zat ik op rondes van 30km/h, een aantal ronden later hoor ik achter mij dat ik nog maar 30 seconden heb en vastberaden om nog enkele meters binnen te slepen ram ik mijn eenwieler vooruit, boven de 30km/h en klap ik tegen de grond aan. Het record van 25.600 meter is verbroken met 300 meter en staat nu op een totaal van 25.900 meter, ondanks mijn val, zoals het Noord-Hollands dagblad ook schrijft heb ik het record toch binnen gehaald. Ik ben niet compleet tevreden maar wel blij met mijn record, later dit jaar zal ik nog een poging doen op een 45” eenwieler, waar ik hopelijk snelheden van boven de 30km/h mee kan halen.

Het record is gereden op een 36” eenwieleren met een slick 36x 2.25” TA band, met als getuigen onder andere de 3 fotografen van het Noord-Hollands Dagblad, de Telegraaf en het Alkmaars Weekblad. Ook journalist Kasimir den Hertog van het Noord-Hollands Dagblad heeft actief meegewerkt aan het wereldrecord, hij heeft mijn vader, die de ronden en de tijden bijhield gecontroleerd en zelf ook geklokt. De tijden en ronden zijn op een tabel gebaseerd op IUF richtlijnen geschreven en is getekend door twee onafhankelijk en onpartijdige getuigen.

Citaat uit de reglementen van het IUF:
“In order to have a world record, a person needs to submit documentation to the IUF World Records Committee. The documentation can include newspaper articles, pictures, video, and/or witness statements. There needs to be at least one impartial judge to witness the record.”

Een verslag van mijn wereldrecord is gepubliceerd in twee kranten, ik zal hiervan foto’s in de bijlage stoppen, de foto’s zijn niet erg scherp en je zult het artikel dus ook niet kunnen lezen, later word het artikel nog gescand. Als iemand vragen heeft over de echtbaarheid of over het record in algemeen kun je hier posten, mij een PM sturen of me een e-mail sturen, ik ben te bereiken op dustinmichels@gmail.com

• Dustin Schaap

En de foto’s:

• Dustin Schaap

:astonished: :astonished: :astonished: Goed gedaan Dustin ga zo door!

Congrats MAN

Coool Dustin :sunglasses: ,
Helemaal knap dat je nog zo hebt weten door te zetten. Je ging er vanuit dat je het al gehaald had en moest uiteindelijk als een dolle stier nog eens een kwartiertje lang doorrammen :astonished: ! Dit getuigt van een zeer vasthoudend, terrierachtig, karakter. Je bent een echte vechtersbaas. Laat me hopelijk nog heel wat keren versteld doen staan ook op trialgebied;) !
Groetjes Rob

Bedankt Rob, ik word niet graag met een hond vergeleken maar ik denk dat ik weet wat je bedoeld! Bedankt voor jullie positieve antwoorden!

Dustin Schaap