Hoi, zijn er meer Nederlanders hier actief? Ik ken verder niemand die met eenwieleren bezig is dus ben wel benieuwd! Het lijkt me fijn om ervaringen uit te wisselen of om een keer samen te fietsen. Ben zelf vooral met (beginners) trucjes bezig, maar heb ook interesse om langere afstanden te fietsen, al gaat dat niet zo snel op een 20 inch eenwieler…
Klaas Bil is actief op het forum en ik ben zeeer actief op het forum. Misschien nog wel actiever dan op mn eenwielers.
Ik zou graag willen weten wie in Nederland zich bezig houdt met Ultimate Wheels. Ik heb het afgelopen half jaar intensief geoefend met mn UW36 die ik van iemand uit Duitsland heb gekregen.
Ik woon in Duiven en hier woont nog een jongen van 16 die twee jaar geleden de 300+ km heeft gereden op zn 36”, maar ik geloof niet dat hij op dit forum actief is.
Volgens mij is @Setonix de meest actieve Nederlander op dit forum ![]()
Daarnaast kom ik @Klaas_Bil en @Joris regelmatig tegen.
Ikzelf (Teun) ben niet heel actief met reageren, maar ik lees hier wel veel!
Goed dat je je weg hebt gevonden naar dit forum, Sanne! Je kent nog geen andere eenwielrijders in Nederland - maar geloof me: die zijn er wel hoor! ![]()
Tip: volgende week zaterdag (4 oktober) is er in Klundert (NB) het jaarlijkse Eenwielerfestival (meer informatie: https://stichtingeenwieleren.nl/eenwielerfestival-2025/). Dat is een dag met allerlei eenwielerworkshops, ook voor beginners. Een leuke manier om andere eenwielrijders te ontmoeten!
Ik ken er twee in Nederland die zich bezighouden met Ultimate Wheels, maar die zijn allebei niet actief op dit forum (voor zover ik weet).
Maar waar zijn ze wel actief en weet je toevallig waar ze wonen?
Ik stuur je wel even een DM.
Hoi Sanne, ik ben inderdaad actief als eenwieleraar (meestal rond Ede), en enigszins actief op dit forum.
In aansluiting op de tip van Teunicycle: op de website van Stichting Eenwieleren Nederland (link in zijn reactie) kun je je inschrijven voor hun nieuwsbrief Eenwielernieuws, en blijf je op de hoogte van eenwieler-activiteiten in Nederland en daarbuiten.
Hoi Teun, dankje voor je reactie! En dat dacht ik al, dat er meer mensen zouden moeten zijn
En dankjewel voor de tip van het festival, als het nog een keer is ben ik er graag bij
Ik zag dat Teun mij had geroepen
.
Welkom op het forum Sanne! Vooralsnog zijn er iet al te veel Nederlandsers hier actief op de site (naast de gene die al hebben gereageerd schiet mij @rvs nog te binnen). Maar de evenementen van de stichting helpen zeker om meer Nederlanders in het wereldje te leren kennen.
Naast het eenwielerfestival heb je bijv. ieder jaar ook het NK eenwieleren en de Gelderse Cross Country Meet. Die laatste is zeker een aanrader als je (uiteindelijk) een muni hebt.
Zelf houdt ik me met name bezig met muni en 36”, in Brabant. Daar in de regio hebben we een groep (met o.a. ook Teun) waarmee we met enige regelmaat een tochtje rijden.
@Joris hadden wij elkaar nu wel eens heel lang geleden ontmoet? Misschien bij Roos of zo? Er was een tijdje dat ik toen een aantal keer naar haar gymzaal toe ging. Allemaal weer zo lang geleden.
In ieder geval kom ik in november naar de workshop. Ik heb net nog even gekeken of ik nog steeds kan hoppen met mn Trials uni. Dat was even inkomen, maar uiteindelijk kon ik naar het einde van de skateboardbaan rijden en hoppen en omdraaien en weer terugrijden.
Ik rijd eigenlijk alleen nog maar afstand op asfalt wegen met grotere wielen.
Hallo iedereen,
Ik ben van wat verder, woon in België. Ik rij voornamelijk met een 27.5 muni.
In de Belgische ardennen rij ik wel vaak.
Verder doe ik het altijd op mijn eentje.
Zijn er in Nederland leuke plaatsen die de moeite zijn om misschien eens als het vakantie is met de Unicycle te verkennen?
Mvg kevin
Yep, daar toen geleerd te eenwieleren. Kan me nog herrinneren dat ik amper naar de andere kant van het zaaltje kon rijden en toen jouw 29” oracle kon proberen. Die zelfde avond er ook zo een besteld, en sindsdien voornamelijk op grote wielen blijven rijden ![]()
Ik ga 16 november weer naar Roos toe. Ga je dan ook? Rijd je offroad of afstand over de weg?
Moet ik tegen die tijd even kijken, heb de de rest van deze maand nog iets te veel andere dingen aan m’n hoofd
.
Als ik in m’n eentje rijd dan kies ik over het algemeen offroad, maar met name in groepsverband rijd ik op de weg. Een paar maand terug bijv. ook de Twente-Drenthe-Twente tocht (wat ineens 2 dagen achter elkaar boven m’n persoonlijk afstandsrecord was). Ook doe ik bij mij in de buurt wel eens wat tochtjes die on- en offroad combineren. Ik heb de Schlumpf toch ergens voor
.
Als je met name muni rijd dan denk ik dat Nederland wat tegen valt t.o.v. de Ardennen. Maar als je toch al ergens voor in Nederland bent dan kun je op de meeste plekken wel een tochtje maken. Voor muni kun je o.a. wel in de Veluwe, Brabant, Limburg, en Utrechtse heuvelrug terecht. Voor on-road kun je praktisch overal wel terecht; scheelt dat echt overal fietspad ligt.
Bij de Veluwe moet je uitkijken welke percelen van Natuurmonumenten zijn. Ze deden vorige keer vervelend toen ik met mn eenwieler door een gebied ging wat opgesteld was voor wandelgangers. Volgens de Nederlandse wet, zijn wij voetgangers, maar Natuurmonumenten heeft een extra groep gemaakt voor “wielen“ die niet zijn toegestaan. Ik dacht altijd dat om paard en wagen ging, maar dat bleek niet zo te zijn. De eenwieler is de meest natuurvriendelijke wieler. Maakt minder geluid dan een fiets en is zo snel als een hardloper. De boswachter dacht dat ik voorbij zou flitsen en daarbij de herten een hartverzakking geef. De sukkel.
Niet helemaal inactief, zodat je pas 26 weken later reactie krijgt.
Ik heb inmiddels geen eigen UW (20) meer, maar heb wel video’s gemaakt.
Weet het niet meer zo precies, maar wel o.a. idling en mounts.
Heb nog wel twee BC’s - beiden 20.
Op EJC dat dit jaar op Papendal was zag ik nog wel een “herintredende“ vrouw met een 24” UW uit haar jongere jaren.
Een paar stappen verderop kwam ik een Duitser tegen die extreem goed was op het “impossible wheel” - iets dat je echt nauwelijks ziet.
Heb daarom sowieso een video geschoten van hem.
Het “impossible wheel” wordt vaak verward met het BC wheel.
Ik wilde ooit nog eens een overduidelijke uitleg video over deze 3 verschillende wielen maken.
Unigeezer once made this vid where he ride an impossible wheel “aka BC wheel”, so what is the difference?
Exactly the video, and especially the title, which urged me to clearify and correct erroneous use of the name “impossible wheel”. Which I already did in response to it’s initial posts.
An impossible wheel is basically what you see in the B.C. Comics cartoon (hense the confusion). You stand on top of the axle.
Impossible as: you will roll off the ROUND pegs, with your full body weight, rapidly in the direction of gravity of planet earth.
Where a BC wheel is almost the same, except that you stand below the axle, making it a lot less impossible. Additionally the FLAT platforms prevent you from rolling off.
(Ab)using different names interchangeable for two different types of unicycles isn’t making things exactly clear. Making both names more or less useless.
The name “impossible wheel” very likely existed before the “BC wheel” itself even existed, and evidently before that cartoon existed. Then “impossible wheel” fits pretty well with the impossible wheel.
Now order a “BC wheel” at a unicycle retailer, and you very likely will get nothing else than a BC wheel (in case you still can find any anno 2025) - and not an impossible wheel.
But as pictures can say more than 1000 words… here’s a video I shot.
Seeing this skill again, on EJC 2025 at Papendal, made me speechless:
Both unigeezer on his BC wheel and this dude on the Impossible wheel are actively working to keep their balance. So how is having platforms below the axle easier? I can sort of envisualise it, but in practice both seem quite difficult.
Oh dit is de Nederlandse thread en ik zie dat ik in het Engels ben overgesprongen… oops. Ik wilde vragen of er mensen zijn met een tweedehandse BC Wheel, omdat ik die waarschijnlijk niet (meer) kan kopen, maar dan moet ik dat niet hier posten. @leo: gebruik je jouw BC’s nog of kun je afscheid nemen van eentje?
Ik snap dat het makkelijker is om bergaf te rollen, omdat je dan langer kunt doorrollen, net als met een skateboard, maar is het niet mogelijk om met een BC Wheel je een paar stappen af te zetten en dan verder te rollen?
Dank voor je verklaring Leo