Yleistä lätinää

Joo näinhän se on tosiaan. Ei noit kaikkien satojen temppujen nimiä voi muistaa aina. Mukava temppuhan toi x-up olis varmaan, mut sitä ei oo sekuntiakaan harjoteltu. :slight_smile:

jossai shaunin videossa oon nähäny sen tekevän x-upin ja ihan hienon näkönen mut en välttis heti vielä ala harjottellee. nyt pittää saaja tuo hickflip kuntoo ei siinä ennää kauaa mee :wink:

Harrastusta aloittamassa

Terve!

En viitsinyt aloittaa kokonaan uutta keskustelua, joten ajattelin täällä yleisen lätinän puolella häiriköidä. Olen siis päättänyt aloittaa yksipyöräilyharrastuksen, mutta haluaisin kuitenkin ensin kuulla teidän kokeneempien mielipiteitä ja neuvoja.

Ensimmäinen ongelmakohta on perinteiseen tapaan tietysti se, mikä pyörä kannattaisi hankkia. Olen 197cm pitkä ja jalkani pituus haarovälistä lattiaan mitattuna on 94cm (tämä siis kengät jalassa). Dodgeria ja Traineria näyttää olevan 100 euron hintaan ja niitä myös suositellaan aloittelijoille, mutta jotenkin tässä muutaman päivän ahkeran googletuksen ja foorumeiden lukemisen jälkeen olen saanut sellaisen kuvan, että nuo ovat melko turhia vehkeitä. Tällä hetkellä olen innostunut Nimbus Muni 24"/26" -pyöristä. Oman hintavertailuni tuloksena olen selvittänyt halvimmaksi hinnaksi unicycle.se -sivuston 2100kr (n. 230€). Toimituskuluistahan tuohon tulee vielä n. 40€ lisää.

Teiltä haluaisin kysellä ihan kokemuksia pyöristä, mihin olette mieltyneet. Mikä on oikeasti hyvä pyörä aloittelijalle? Liikkeiden mielestä se näyttää olevan mahdollisimman halpa romu, entä teidän. Suomessahan näitä yksipyöriä ei oikein löydy myynnissä kuin Sportialta ja Markku Purholta, mutta kummankaan valikoimaan ei kuulu esimerkiksi Nimbus-pyöriä. Jos tiedätte joitain muita myyjiä, niin kertokaa ihmeessä.

Kertokaa rohkeasti omia mielipiteitänne ja saa tietysti kertoa muistakin pyöristä kokemuksia kuin Nimbuksista. Mitään ei ole lyöty lukkoon, tuo Nimbus vain vaikuttaa kelpo pyörältä.

P.S. Toivoisin myös kommetteja siitä, kannattaisiko minun ottaa 24"- vai 26"-renkainen?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Terve vaan ja tervetuloa. Se on kumma kun jotenki aina nousee hymy naamalle kun tulee uusia harrastajia.

Mutta siis tuohon kysymykseen. Olet oikeassa siinä että halvan (lue rojun) ostaminen ei ole kovin viisasta jos meinaa tehdä sillä muutakin kuin vain opetella ajamaan suoraan.
24" pyörää usein suositellaan aloittajalle, koska se toimii hyvin maastossa ja on ihan mahdollinen pyörä myös trialiin yms. hyppymiseen. Eli yleis sääntönä voisi sanoa että 24" on paras ensimmäinen pyörä, mutta toisaalta se riippuu paljon itsestä mitä haluaa pyörällä tehdä. Jos kiinnostaa lähinnä metsässä ja lähialueilla ajeleminen, niin 26" ei ole huono vaihtoehto sekään. Itse hommasin ensimmäisenä juuri tollasen 26" Nimbuksen ja olin/olen tyytyväinen ostokseeni. Eihän nuo Nimbuskset ns. kovaa ajoa (droppeja yms.) kestä kovinkaan hyvin. Oon saanu kahdet kammet käyriksi droppaamalla noin metrisiä droppeja. Mutta hyvin on riittänyt perus MUniin ja “helppoon” ajeluun.

Vaikeaan kysymykseen tuli nyt aika ympäripyöreä vastaus, mutta paljon riippuu siitä mitä haluaa. Ja jos kiinnostaa kovan luokan HC-MUni niin kannattaa hommata jotain jämäkämpää kuten Koxx tai Kris Holm.

Tervetuloa minunkin puolesta!

Itsekin ostin ensmäseks pyöräks Nimbuksen. Tarkemmin 24 Munin, johon vaihdoin paremman (KH) keskiön ja kammet että kestäis vähän rajumpaa menoa… :roll_eyes: Olen ihan tyytyväinen ostokseen. Myöhemmin ostin sitte vielä Qu-ax 20 Trialin mihin olen erityisen tyytyväinen. Mut joo ei tosiaankaan kannata mitään rojua ostaa, jos aikoo vähänkin enemmän harrastaa.

terveppähän tuloa.

nii kuten pojat kertoki nii riippuu mitä pyörällä haluaa tehä, nii kannattaa valita sen mukaan. jos streettiä haluaa vetää nii 20" on hyvä siihen. munittamiseen käy ihan hyvin nimbus 24" ja 26" vaikka ite en oo kokkeillu sellasta ikinä. kyllä tuommonen tavallinen pyörä voi olla hyvä sellaselle joka haluaa vaan pyöräillä mutta voi sitä opettella ajamaa MUnillaki. siinä säästää selevää rahaa. ainaki best brakes tuo koxxin pyöriä maahan, mutta nuo pyörät ovat kalliimpia ja kestävempiä. ite en ainakaan mittää kauppaa tiiä mitä suomessa möin nuita trial ym. ykspyöräsiä. ite opettelin ajamaa tuollasella alottelijaitten pyörällä ja se oli mulla parin vuojen ajan ja sitte ostin myöhemmin koxxin devilin. ja on muuuten hyvä pyörä.

tosa on pari linkkiä muihin topicceihin mutta voihan täsäki jutella

Kiitoksia lämpimistä tervetulotoivotuksista!

Tosiaan unohdinkin ensimmäisessä viestissäni mainita, millaiseen ajoon pyörä tulisi. Aluksi tietysti ihan alkeiden harjoitteluun, mutta en kuitenkaan pelkkää harjoittelupyörää haluaisi ostaa, koska rahaa ei löydy rajattomasti. Ajattelin siis aluksi hommata mahdollisimman monipuolisen ja suhteellisen kestävänkin pyörän, joka olisi kuitenkin myös kohtuuhintainen. Monipuolisuus on tärkeää, koska osaa vielä arvioida, millainen ajo itseäni alkaa eniten kiinnostaa. Pyörä, jolla voi kokeilla vähän kaikenlaista olisi siinä mielessä hyvä.

Nimbuksen 24" ja 26" muni -pyöristä olen rakentanut itselleni hyvän mielikuvan ja tätä foorumia lukiessani se on vahvistunut entisestään. Tässä vaiheessa mietityttää se, rajoittaako pituuteni valintaa 24"- ja 26"-pyörien välillä. Jalan pituus ohutpohjaiset kengät jalassa on nimittäin 94cm haaravälistä lattiaan mitattuna. Unicycle.se-sivustolla mainitaan 24"-pyörälle jalan maksimipituudeksi 93 cm ja 26"-pyörälle 92cm.

Osaatteko sanoa, kuinka suuri ero 24"- ja 26"-pyörien välillä on? Tarkoitan nyt siis sekä ajo-ominaisuuksia että fyysistä kokoa. Tietystihän noihin saa ekstrakorkeita satuloitakin, mutta sellaiseen en välttämättä haluaisi uhrata ylimääräisiä euroja muutenkin tiukasta opiskelijan budjetistani.

26 on puhtaammin MUni-käyttöön, kun 24 voi paremmin kikkailla muutakin. 26 kulkee myös jonkin verran nopeammin mut eroa ei kuitenkaan niin selvästi huomaa 24 verrattuna. Fyysisen koon eron huomaa mut ei se pari tuumaa niin paljon tee. Sori on vähän ympäripyöreä vastaus. :slight_smile:

No perskele, eiköhän se vaakakuppi kallistu sitten tuon 24"-pyörän puolelle, kun monipuolisuus tässä on se tärkein kriteeri. Täytyy vielä vajaa satanen kuitenkin jostain nipistää ennen kuin löytyy riittävästi ostovoimaa.

Mitä nyt itse olen tutkinut, niin varmaan tuolta Ruotsin kauppiaalta kannattaa tilata. Vai onko jossain halvempaa? Itse en ole löytänyt edullisempaa mistään, kun huomioi postikulutkin.

Nimbus 24" MUni luultavasti tulee siis ostettua.

Eiköhän tuo ruotsi ole se halvin. Itse ainakin tilasin aikanaan sieltä Nimbuksen ja kyllä se tais se halvin paikka olla.

Ruotsi luultavasti halvin paikka. Nimbusta en ole nähnyt myytävän muualla, kuin Ruottissa ja Briteissä. Municycle.com tarjoaa 24" Qu-ax Crossia hintaan 199 €+ postikulut 31,70 €, mutta Nimbuksen satula on mukavempi istua, vaikkakin kesto on luultavasti samaa tasoa Nimbuksen kanssa ja hinta halvempi.

hei tuo best brakes mistä mää tilasin devilin nii niillä näyttää olevan koxxin ykspyöräsiä suomessa myynnissä tuola helsingin seudulla mutta ko mää tilasin nii ne toi ranskasta asti. hinnat vaa näyttää olevan vähä enemmän. onko tiedossa kellää myykö mikkää muu liike suomessa nuita ykspyöräsiä ei tavallisia? ei varmaan kovin montaa muuta liikettä oo. :smiley:

Koxxia myy vaan Best Brakes, hyllystä oon kuullu löytyvän joitain pyöriä mut ei noita parhaita (Devil, yms.). Sitten on näitä Markku Purho tyypisiä ratkaisuja, sirkuskama liikkeitä, mutta jos niillä on ykspyöräsiä niin on kyllä yleensä hyvin perus trainer henkisiä. UDC:llä on Suomessa myös joku myyjä (liikettä ei tosin, ainakaan en oo kuullu), mutta se taisi olla niinku Ruotsin kanssa yhteistyössä että sama hinta ja postikuljetus.

Eli ainakaan mä en tiedä että hyviä pyöriä löytyis mistään Suomesta suoraan hyllystä.

Ennen oli ainakin http://members.surfeu.fi/unicycling/Index.htm, mutta toi ei enää näytä olevan olemassakaan. Oulun Pyörä-Suvala myy ilmeisesti noita halvempia MUneja ja Dodgeria. Sieltä itseasiassa ensimmäisen pyörän ostinkin, mutta hinnat on melko kalliit.

nii kyllä nuita tavallisia jostai löytyy esim. markku purho. mut sillo ei ollu ko tilasin best brakesilta nii ei ollu niitten nettisivvuilla mut nyt näytti olevan

Ilmeisesti on ykspyörästen markkina-arvo huomattu ku ainaki kolme koxxia ovat best brakesista nyt myyneet :roll_eyes:
En ois kyllä uskonu et pistävät niitä noinki näkyvästi myyntiin. Siellähän oli koko koxxin valikoima tarjolla:)

jep näin on. kasvava laji suomessakin niin saattaa niitäki tulla myydyiksi entistä enemmän :slight_smile:

Juhuu!!:smiley:
Nyt on penkkariajelut ajeltu ja koulu siis pääosin takanapäin pieniä kirjoitusvelvollisuuksia lukuunottamatta.
Illalla suunaataan sitte porukalla abiristeilylle. Piti kuitenki tulla tänneki hehkuttamaan lukion loppua ennen ku lähetään hurvittelemaan:D

Se on ohi nyt :astonished:

Minulla on kaamea kapula mistä saan apua…

Jeps, ollaan koulumme käyty :roll_eyes:

Aivan jäätävä olo kuitenkin…

Ajattelin raportoida kiinnostuneille, että Nimbus 24" MUni saapui meikäläiselle jonkin aikaa sitten ja muutaman tunnin reenin jälkeen tuloksiakin alkaa jo näkyä. Oikealle päin kääntyminen tuntuu tällä hetkellä suurimmalta kompastuskiveltä, mutta muuten tavallinen eteenpäinajo alkaa sujua jo kohtuullisesti. Jos löytyy oppimista helpottavia vinkkejä, niin otan mielelläni vastaan.

Mikä hienointa, sain kaksi kaveria myös innostumaan yksipyöräilystä ja pojat laittavat pyörät tilaukseen luultavasti jo maanantaina. Toiselle tulee ilmeisesti sama pyörä kuin itselleni ja toiselle Qu-ax Cross 24". Taitaa tuokin tosin olla aika pitkälti samanlainen ominaisuuksiltaan kuin tämä Nimbuskin.

edit: Sain kunnian kirjoittaa threadin 500. viestin :stuck_out_tongue: