Unicyclist Community

Go Back   Unicyclist Community > Unicycling Discussion > General Unicycling Discussions

Reply

Thread Tools Search this Thread Rate Thread Display Modes
Old 2019-08-02, 09:02 AM   #1
Quax1974
Wobbly

Smile Police vs handle bars

Yesterday during a group training we were riding up a steep one-way street and in a street to the left a police van waited for us to pass by.
I installed a Qa-Ax handle bar just one day before the ride and covered it in yellow tape so it matches the back black-yellow color scheme.
Due to the yellow color it stands out well against my black riding attire.

As I passed in front of the police van I heard: “If you have a “stuur” you should hold it”.
Stuur is the Dutch word for the steering wheel in your car as well as for the handlebars on a bike.

I think the comment was in jest and I found it a superb comment but all in all it got me wondering.

On a bike you are obliged to have your hands on the handle bars.
So if your unicycle has a handle bar, are you obliged to hold it?
You could still argue it is not a “stuur” but it sure looks like it.

Technically, in Belgium a unicycle is not a bike so it would not apply anyway.
But perhaps in countries where unicycles are considered bikes and the “hold the handlebars” applies?

Has anyone ever gotten the same comment from the police?
Quax1974 is offline   Reply With Quote
Old 2019-08-02, 07:27 PM   #2
song
Unicyclist

Quote:
Originally Posted by Quax1974 View Post
On a bike you are obliged to have your hands on the handle bars.
Wow, something about Belgian law that I never knew! In NYC, bike laws are unenforced most of the time, but every now and then there is a wave of ticketing. A friend who ran a red light on his bike told me it's $250 for the first offense, then $500, then $1000. Another friend was actually arrested on the Upper East Side because he had a lot of unpaid bike tickets, and he told me the cops inside the police station were giving each other fascist salutes. A book I read makes a similar claim about the Highway Patrol in New Jersey. Anyway, unicycles, unless the law has changed recently, are not considered bikes here, but I have met several unicyclists who got ticketed for riding a "bike" on the sidewalk anyway. Those who went to court always won, but not everybody has time to go to court. In practice, I guess a bike is whatever a cop decides it is! Lately, there has also been a proliferation of e-bikes, scooters, one-wheeled skateboards, electric skateboards, electric unicycles and so on, and law enforcement is undoubtedly beefing up its legal toolbox so as to be able to issue fines for all of these new vehicles. The officer who shouted at you about your handlebars may have been invoking some new law or some new directive from the high command, but of course I am only guessing.

I also don't know the answer to your question about handlebars. My unis don't have them, and anyway there's no law about handlebars around here, as far as I know.
song is offline   Reply With Quote
Old 2019-08-03, 04:50 AM   #3
johnfoss
North Shore ridin'

johnfoss's Avatar

Quote:
Originally Posted by song View Post
In practice, I guess a bike is whatever a cop decides it is!
Same applies to anything that might be a weapon, so always be nice to the cops!

If one runs into someone questioning bike laws in relation to unicycle handlebars, one can point out that the handlebars don't steer the thing. If they don't agree with you, ask them to demonstrate.

Don't ask a cop to demonstrate.

I wouldn't worry about it, but I don't do much urban riding.

"The miracle is this: the more we share, the more we have." -- Leonard Nimoy
johnfoss is offline   Reply With Quote
Old 2019-08-03, 09:47 AM   #4
YONO
You only need one!

"No need to fine me officer. I am already behind bars."
YONO is offline   Reply With Quote
Old 2019-08-04, 09:02 PM   #5
leo
Vandewoestijne

leo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Quax1974 View Post
Has anyone ever gotten the same comment from the police?
No, but I find the police in Brussels a bunch of childish idiots and corrupt liars.
And that's exactly what I wrote them in return of the ticket at the bottom (so the order of this is odd - because of the attachment).
Quote:
“wij merken een fietser op”

Ik ben geen fietser: een fietser is namelijk bestuurder van een rijwiel.
Volgens Artikel 2.15.1 heeft een rijwiel twee of meer wielen.
Een éénwieler is een voortbewegingstoestel (Artikel 2.15.2 lid 1).
Het woord éénwieler wordt in dat verband zelfs letterlijk genoemd op o.a. wegcode.be (BIVV), en op lokalepolitie.be (Kanselarij van de Eerste Minister)!

Voorts bepaalt Artikel 2.15.2 dat gebruikers van niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestellen, welke niet harder dan stapvoets rijden, NIET gelijkgesteld worden met bestuurders.

Artikel 42.2.2 staat toe dat voetgangers bij niet begaanbare trottoirs de weg volgen. Omdat de keien van het trottoir zeer oneffen lagen, en nat en glad waren, verkoos ik deze druilerige en rustige zondagochtend het asfalt.

Tezamen is de strekking van deze wetten klaarblijkelijk inderdaad gelijk aan de Nederlandse wetgeving, hetgeen ik toen al stelde.

Ik heb dus mij volledig conform de Belgische wet gedragen.
Voorts heb ik noch mijzelf, noch mede-weggebruikers, noch voetgangers op generlei wijze in gevaar gebracht, of onaanvaardbaar risico laten lopen.

Ook de inspecteurs hebben indirect reeds bevestigd dat ik GEEN bestuurder ben;
zij sommeerden mij immers op de trotoir te rijden, hetgeen aanvankelijk de hele inzet was van hun interventie (nadat eissen aan een rijwiel –zoals reflector- niet op mij van toepassing bleken). Hierover lees ik niks terug in het PV.
Daar het gelijk aan mijn zijde blijkt, wordt nu achteraf ineens de GSM spontaan aangegrepen als zijnde het heikel punt.

“GSM in de rechterhand en kijkt naar het toestel”

Ik ben rechtshandig, en houd normaliter mijn toestel vast met mijn linkerhand, zodat ik die ZOU kunnen bedienen met mijn betere rechterhand.
Wanneer de inspecteurs in hun schrijven stellen dat ik het in mijn rechterhand droeg, bevestigen ze dat het onaannemelijk is dat ik ‘m gebruikte.

Wanneer u de 3 Belgische netwerken verkeersgevens opvraagt, zal blijken dat ik geen oproepen gemaakt hebt (noch berichten verstuurd heb).
Eveneens zal uit locatie-peilingen blijken dat ik geen reden had om op dit zeer lange rechte eind van mijn traject op mijn GPS te kijken.

Dat ik mijn GSM werkelijk gebruikt zou hebben wordt overigens nergens gesteld, …enkel gesuggereerd!

Zelfs al ZOU ik gebruik gemaakt hebben van mijn GSM,
dan nog spreekt het betwiste Artikel 8.4 enkel over bestuurders.
Daarmee is het artikel onmogelijk op mij van toepassing.

“Hij meld ons dat hij geen stuur heeft om zijn GSM te fixeren”

Onjuiste waarneming (de inspecteur luisterde niet, en liet mij niet uitspreken).
Een wet mag alleen gebruikt worden waar deze voor bedoeld is.
Ik heb gesteld dat het GSM artikel bedoeld is om gevaar te voorkomen.
Een éénwieler heeft geen stuur. Eventueel gebruik van een GSM (hetgeen ik ontken) zal niet van invloed op stuurvaardigheid zijn.
Nu wordt de wet misbruikt door een ambtenaar die te groot is om zijn eerdere ongelijk (over plaats op de weg) toe te geven aan een burger.

In allereerste aanvang ging de discussie over eisen waaraan een rijwiel dient te voldoen. Men was duidelijk op zoek naar een manier om mij te pakken, waardoor ik nu moet bewijzen dat ik iets niet gedaan heb. Kinderachtig machtsmisbruik!

“swalpt wanneer hij naar zijn gsm kijkt”

Ik moest vanaf het Raddison SAS hotel naar de Universiteit. Dit is een flink lang recht stuk van ± 2 à 3 km, en met name op de genoemde plek was er voor mij geen aanleiding om op mijn GPS te kijken, mede daar ik er al eerder gereden had. Aangezien ik op dat moment weinig batterij-lading had, weet ik zeker dat ik dat NIET gedaan heb: ik voerde slechts mijn toestel in de hand, paraat voor later.
Omdat ik een lange jas droeg, en het mot-regende, hield ik misschien mijn arm gebogen, hetgeen de illusie gewekt kan hebben dat ik mijn GPS gebruikte.

“swalpt wanneer hij naar zijn gsm kijkt”

Doordat een éénwieler geen stuur heeft, zou EVENTUEEL bedienen van een GSM geen invloed hebben op stuurgedrag, zoals bij fietsers en automobilisten.
De te stellige prognose van de inspecteur is gewoonweg incorrect.
Zelfs INDIEN ik swalpte blijft het daarmee een onmogelijke verbands-trekking.

Ter informatie: beroepsmatig schenk ik reeds 20 jaar (hete) koffie in met een kan op mijn hoofd, gezeten op een éénwieler. Dat vergt enorme precisie. Bijvoorbeeld iedereen van het Politiekorps van Antwerpen die getuige was van het jaarfeest in het wielerpaleis van Antwerpen op 16 januari 2010 zal moeten erkennen dat ik simpelweg NIET swalp!
Voorts was ik drievoudig Europees kampioen, Amerikaans kampioen, en winnaar van 3 zilveren medailes op wereldkampioenschappen, en behoorde destijds tot de absolute wereldtop.
Stellen dat ik swalp is naast beledigend, vooral volledige onzin.
Oftewel; een leugen danwel slinks suggestief taalgebruik.

“Wij vereenzelvigen de man a.d.h.v. zijn identiteitskaart”

Er is NIMMER een identiteitskaart van L============= uitgegeven.
Hooguit een rijbewijs, doch deze is in Belgie niet rechtsgeldig als identificatie.

Voorts is het PV geschreven uit naam van 3 (drie) inspecteurs, doch slechts door 1 (één) ondertekend. Gezien de slinkse verdraaiing van de feiten en de suggestieve formulerigen is dat wellicht opmerkelijk.

Aldus opgesteld op 14 Februari 2015

L Vandewoestijne, etc, etc.

leo@advocaat.pro

0800-VRIJSPRAAK

+31 653 888.555

==========
NL-==== == AMSTERDAM
Nederland
I found it dissapointing to never have received a follow-up or apologies.
Attached Images

+1 866 UNI-CYCL

Last edited by leo; 2019-08-04 at 09:07 PM. Reason: reamrk about timeline / attachment at bottom.
leo is offline   Reply With Quote
Old 2019-08-05, 08:25 AM   #6
Quax1974
Wobbly

Big town cops can be hard to deal with indeed.
Especially when they are insecure about the regulations; then whatever is in their head you will have to deal with.

I mostly ride in the smaller villages / country roads and come across police vans every 4th ride or so.
Apart from the “stuur” comment I never got any remark.
Perhaps because on these roads typically there is no pavement or bicycle lane.
Quax1974 is offline   Reply With Quote
Old 2019-08-05, 02:04 PM   #7
finnspin
one wheeled cycling

finnspin's Avatar

I've very rarely gotten comments from police. I don't think there are clear regulations on unicycles anywhere in the world (why should there be, it's way too uncommon of a transportation device), so my recommendation is: don't argue with them, just tell them straight up: "I'm sorry, I wasn't sure of the exact regulations." Then do whatever they tell you until you're sure they are gone, and then go back to doing what you think is safe (for yourself and others). So far, that has worked 100% of the time for me.
I've never heard anyone getting away from a ticket with arguing, but being friendly, explaining why you did what you did, and accepting what they say might work. Funnily enough I've been moved from the bike lane to the sidewalk, and vice versa from police before.

I've even been let of with a warning for using my phone, on a bike, on a sidewalk (double illegal, but no one was in danger). I told them: "I'm sorry, I needed to answer this call, the sidewalk was empty, so I moved over there and proceeded to ride slowly since there was no one around. Next time I'll dismount and push my bike." The consequences are pretty high here in germany, you can actually get points on your drivers license from breaking trafic laws on a bicycle (Horribly unfair I think). I think most policemen think those punishments are a bit high too, so they don't hand out tickets unless you are really doing stupid things.
Old 2019-08-05, 04:45 PM   #8
song
Unicyclist

Quote:
Originally Posted by finnspin View Post
Funnily enough I've been moved from the bike lane to the sidewalk, and vice versa from police before.
Yeah, a guy from the Bronx told me the cops yelled at him to ride his unicycle on the sidewalk and not in the street because he was holding up traffic, but then a few days later some other cops saw him riding on the sidewalk and wrote him a ticket.
Old 2019-08-06, 03:12 AM   #9
johnfoss
North Shore ridin'

johnfoss's Avatar

Quote:
...my recommendation is: don't argue with them, just tell them straight up: "I'm sorry, I wasn't sure of the exact regulations." Then do whatever they tell you until you're sure they are gone, and then go back to doing what you think is safe (for yourself and others). So far, that has worked 100% of the time for me.
That's probably the best general advice you can give for riding in most places in the world.
Quote:
Originally Posted by finnspin
The consequences are pretty high here in germany, you can actually get points on your drivers license from breaking trafic laws on a bicycle (Horribly unfair I think).
Are you not on public roadways where you might be ticketed? It should be considered all the same thing, long as the police apply it sparingly, as you mentioned. I'm not an expert on the ins and outs of driving in Germany, but I know your country has some of the best-trained and most skilled drivers, and a culture that rewards people for following the rules. You set an example the rest of the world mostly doesn't meet.
Quote:
Yeah, a guy from the Bronx told me the cops yelled at him to ride his unicycle on the sidewalk and not in the street because he was holding up traffic, but then a few days later some other cops saw him riding on the sidewalk and wrote him a ticket.
Each of those situations is probably linked to the larger picture of the traffic situation at that moment. Busy street traffic; unicyclist is slowing traffic (potentially dangerous situation). Later riding on the sidewalk, possibly without busy traffic on the street... I'm not saying it was consistent, but it may have made sense from an immediate safety standpoint...

"The miracle is this: the more we share, the more we have." -- Leonard Nimoy
johnfoss is offline   Reply With Quote
Old 2019-08-06, 09:10 AM   #10
leo
Vandewoestijne

leo's Avatar

Quote:
I'm trying to collect tickets for both, so I can wear them left and right, and pull the opposite one as soon I get the next one.
But ever since I'm begging for tickets, they feel suspicious and I never got one anymore.

Quote:
Originally Posted by johnfoss View Post
Each of those situations is probably linked to the larger picture of the traffic situation at that moment. Busy street traffic; unicyclist is slowing traffic (potentially dangerous situation). Later riding on the sidewalk, possibly without busy traffic on the street... I'm not saying it was consistent, but it may have made sense from an immediate safety standpoint...
Eaxactly:
Do we want a geared long distance unicycle on the sidewalk? I guess not.
Do we want young learners on the road? I guess also not.
Let's use common sense; before you cause undesired law.
So if you end up in a discussion, then be constructive to others.

And please don't make any deadly incident; cause those statistics is what I often use as argument to put the true danger factor in perspective.
+1 866 UNI-CYCL
leo is offline   Reply With Quote
Old 2019-08-06, 11:09 AM   #11
OneTrackMind
Unicyclist

Quote:
I've very rarely gotten comments from police. I don't think there are clear regulations on unicycles anywhere in the world
There are explicit rules in most (if not all) states of Australia though they do vary from state to state. These rules are quoted from the Road Rules for New South Wales.

Quote:
For these Rules, a person in or on a wheeled recreational device or wheeled toy is a pedestrian, not a rider—see rule 18 (d).
Quote:
Rule 240 Wheeled recreational devices and toys not to be used on certain roads
(1) A person must not travel in or on a wheeled recreational device or wheeled toy on:
(a) a road with a dividing line or median strip, or
(b) a road on which the speed limit is greater than 50 kilometres per hour, or
(c) a one-way road with more than 1 marked lane.

(2) A person must not travel in or on a wheeled recreational device:
(a) on a road that is declared, under another law of this jurisdiction, to be a road on which wheeled recreational devices are prohibited, or
(b) on a road at night, or
(c) on a road at any time while any person travelling in or on the device is wholly or partly assisted in propelling the device by means other than human power.
Quote:
wheeled recreational device means a wheeled device, built to transport a person, propelled by human power or gravity, and ordinarily used for recreation or play, and:

(a) includes rollerblades, rollerskates, a skateboard, scooter, unicycle or similar wheeled device, but
(b) does not include a golf buggy, pram, stroller or trolley, a motor-assisted device (whether or not the motor is operating), or a bicycle, wheelchair or wheeled toy.
Quote:
bicycle means a vehicle with 2 or more wheels that is built to be propelled by human power through a belt, chain or gears (whether or not it has an auxiliary motor), and includes:

(a) a pedicab, penny-farthing and tricycle, and
(b) a power-assisted pedal cycle within the meaning of vehicle standards, as amended from time to time, determined under section 7 of the Motor Vehicle Standards Act 1989 of the Commonwealth other than one that has an internal combustion engine or engines,

but does not include:

(c) a wheelchair, wheeled recreational device, wheeled toy, or
(d) any vehicle with an auxiliary motor capable of generating a power output over 200 watts (whether or not the motor is operating), other than a vehicle referred to in paragraph (b), or
(e) any vehicle that has an internal combustion engine or engines.
Old 2019-08-06, 11:21 AM   #12
OneTrackMind
Unicyclist

A couple of weekends ago I operated my 36er on a road for 30 km as part of a "Ride For Life" event (promoting organ donation.) The road was divided in places and had speed limits of up to 100 kph. I was clearly breaking the law though I fitted in with the ride quite well.

On an 80 kph section I was overtaken by a motorcycle police officer who was presumably escorting the ride. A little further on he was stopped on the side of the road as I passed by. Moments later he overtook me again and kept going.

He was probably just curious. Would have been seen as poor form to ticket me in an event like that.
Old 2019-08-06, 12:18 PM   #13
ruari
 

It has slowly started to get darker in the evenings here. I have been a little caught of guard by this, since up until recently it has remained very light until quite late.

Anyway I was out for a ride the other day and on the way back I realised it was dark enough that I should probably have had lights on. I have clip on lights but they were not with me, since I had not expected that I would need them.

I was cycling on the pavement (side walk for “American English” speakers) at the time and since it was a little bumpy, I decided to drop onto the road. This might seem counter-intuitive (given the lack of lights) but there was not a single car in sight and I was more concerned with increasing my speed, so that I could get back before it got a lot darker.

I only saw one vehicle on the way back. A van heading towards me. As they drew closer I realised it was a police van.

Luckily, they didn't stop or acknowledge me at all. I'll admit I was a little unsure how I would explain away being on the road without lights on a unicycle. Whilst I still felt pretty safe at that stage, I wasn't sure if an officer with no familiarity with unicycling or my competence would see it quite the same way.
ruari is offline   Reply With Quote
Old 2019-08-06, 01:37 PM   #14
Setonix
Unicyclist

I havent ever been stopped by the police but did do some research and sent an email to police HQ in the netherlands just to have something for backup. Im certain there are cops who dont know the specific rules and im sure they can be made aware. Just like peeps on inline skates i can ride on both the road and the pavement, depending on my speed and i suppose as long as i dont hinder traffic.

Though if there are areas where bikes arent allowed bc of dangerous situations you could be responsible and question what impact riding a uni in the same area might have and compared to ur own control of course.
Setonix is offline   Reply With Quote
Old 2019-08-07, 12:32 AM   #15
song
Unicyclist

Quote:
Originally Posted by johnfoss View Post
Are you not on public roadways where you might be ticketed? It should be considered all the same thing, long as the police apply it sparingly, as you mentioned.
Someone who runs a red light in a car or truck is quite possibly endangering the lives and property of pedestrians, cyclists and other motorists. Making bicyclists (or unicyclists!) pay the same fine for running a red light is ridiculous! People sometimes get hit and killed by bikes, but it is extremely rare. Hit and killed by a unicycle? I doubt it has ever happened!

Obviously with a G36 it is usually better to stay off the sidewalk, but this is common sense. If traffic laws were ever written for unicycles of differing wheel sizes, it would only lead to extra police harassment. The less they notice us, the better off we will be.

I have seen cops stake out a spot on a street that had high-speed car traffic going uphill and almost zero pedestrians because it was on a bridge. The cops knew that bicyclists, fearing for their lives, often rode on the sidewalk at that spot, so they deliberately picked it for a sting operation!
Reply

Tags
bars, handle, police

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules